سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مردی به پیامبر صلی الله علیه و آله گفت : «ای رسول خدا ! به من کاری بیاموز که چون انجامش دهم، خدا در آسمان، وزمینیانْ دوستم بدارند» .حضرت فرمود : «به آنچه نزد خداوند است، رغبت کن، تا خداوند دوستت بدارد و به آنچه نزد مردم است، بی میلی نشان بده، تا مردمْ دوستت بدارند» [امام صادق علیه السلام]

تقدیم به ایرانیان طرفدار محبت و دوستی

همچنان که استفاده از اینترنت در اوایل سال 1994 آغاز شد و سرعت گرفت، تعداد وب سایتها نیز به شدت افزایش پیدا کرد. این پدیده که به خودی خود تقویت می شد منجر به بروز ضرورت یافتن راهی برای کمک به امر ناوبری یعنی جستجو و تحقیق شد. به این منظور دو نوع از وب سایت‎ها یعنی ”فهرست های راهنما“ و ”موتورهای جستجو“ پا به عرصه ظهور گذاشتند.
فهرست های راهنما راهنمایان وب بودند که بر اساس مقولات مختلفی مانند هنر، تجارت، خبر، بهداشت و غیره سازماندهی شده بودند. نتیجه نهایی، معمولاً لینکی به یک صفحه وب بود که اطلاعات مورد نظر کاربر را در خود داشت.
از طرف دیگر، موتورهای جستجو کلمات کلیدی را از روی صفحات وب در بانکهای اطلاعاتی گردآوری و تنظیم می کردند که جستجوگران می‎توانستند به پرس و جو دربارة آنها بپردازند. روند تکاملی وب سایت‎ها سبب شد تا به تدریج استراتژی‎های خود را از ”پیوند دادن سریع کاربران“ به ”سایتهای مقصد“ تبدیل نمایند. در این مرحله ناظران صنعتی به فهرست های راهنما و جستجوی اولیه عنوان ”پورتال“ را دادند. این اصطلاح را در سال 1997 هالسی مینور که در آن زمان رئیس CNET بود، ابداع کرد.

پورتال چیست؟
بطور کلی پورتال یک درگاه مبتنی بر وب است که دسترسی به اطلاعات و برنامه های کاربردی را فراهم می سازد. بعبارت دیگر پورتال ها سایت‌های وبی هستند که خود عرضه‌کنندهء خدمت خاصی نیستند، ولی مراجعین را به صورت ساده و دوستانه به اطلاعات و سایت‌های موردعلاقه‌شان هدایت می‌کنند. «پورتال» ها نقاط اصلی برای راهبردهای تجارت الکترونیکی هستند و به تدریج از سال 1994 به وجود آمدند.

انواع پورتال
تعداد زیادی پورتال روی اینترنت وجود دارد که تفاوت عمده آنها در ضوابط و اهدافشان میباشد. پورتالها با توجه به اهدافشان بصورت زیر طبقه بندی میشوند:

.:. پورتال های افقی Mega Portal
یک پورتال افقی شامل طیف گسترده و متنوعی از موضوعات و عناوین است که مورد علاقه عموم میباشد. این نوع پورتال ها سعی دارند تا بیشترین مراجعه کننده را داشته و انواع سرویس- های مختلف و جذاب را برای کاربران خود ایجاد کنند. محتوای این پورتالها عمومی بوده و بر روی یک حوزه خاص تمرکز ندارند. نمونه های معروف از این نوع پورتال ها Yahoo، Google، Altavista ،MSN و غیره میباشند.

پورتالهای افقی ایرانی
در کشور ما عمدتا بر روی پورتالهایی از این نوع کار شده است که اغلب این کارها ناقص و نیمه کاره رها شده است. با اینحال سایت منیران در این زمینه یک نمونه موفق در میان همتاهای ایرانی خود بحساب می آید





002 ::: سه شنبه 86/5/16::: ساعت 1:36 عصر

>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 13


بازدید دیروز: 0


کل بازدید :164584
 
 >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
 
>>فهرست موضوعی یادداشت ها<<<
 
 
>>لوگوی دوستان<<
 
>>موسیقی وبلاگ<<
 
>>اشتراک در خبرنامه<<