سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و از معنى لا حول و لا قوة إلاّ باللّه از او پرسیدند ، فرمود : ] با وجود خدا ما را بر چیزى اختیار نماند و چیزى نداریم جز آنچه او ما را مالک آن گرداند . پس چون ما را مالک چیزى کرد که خود بدان سزاوارتر است تکلیفى بر عهده‏مان گذاشته و چون آن را از ما گرفت تکلیف خود را از ما برداشته . [نهج البلاغه]

تقدیم به ایرانیان طرفدار محبت و دوستی

باز هم قهرمان نمایشگاه شدیم!
سی و پنجمین دوره نمایشگاه اختراعات و اکتشافات ژنو برگزار شد

 قهرمانی ایرانیان در مسابقات علمی

سی و پنجمین دوره نمایشگاه اختراعات و اکتشافات ژنو سوئیس با شرکت جمعی از مخترعان ایرانی برگزار شد.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، براساس نمابری که با سربرگ مجهول « سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی اختراعات و ابتکارات ژنو» به رسانه‌ها ارسال شده آمده است: «مخترعان جوان کشورمان با کسب 59 مدال پرافتخارترین تیم جهان معرفی شدند.»

در بخش دیگری از این نمابر با اشاره به مدال‌هایی که به تفکیک توسط دانشجویان دانشگاه‌های مختلف آزاد و سراسری کسب شده، آمده است: « در این مسابقات! که از 28 فروردین ماه در ژنو سوئیس برگزار شد و صبح امروز خاتمه یافت، جوانان ایرانی بیشترین مدال‌ها و نشانها را به دست آوردند.هیات داوران این مسابقات متشکل از 70 کشور بودند و تیم ایران را به عنوان برترین تیم شرکت‌کننده در نمایشگاه اختراعات و اکتشافات ژنو برگزیدند.»

شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی اختراعات و ابتکارات در سال‌های اخیر و خصوصا پس از حضور گروهی شرکت کنندگان ایرانی در نمایشگاه اختراعات و نوآوری‌های ژنو که با کسب نشان‌های رنگارنگ این نمایشگاه توسط قریب به اتفاق آنها همراه بود و بازتاب و استقبال گسترده آن در مجامع مختلف به نحوی فزاینده، مبتکران و نوآوران جوان و نوجوان کشور را به خود جلب کرده است.

در این میان امید برخورداری از امتیازات آیین نامه ها و قوانین ویژه حمایت از نخبگان نظیر پذیرش بدون کنکور در دانشگاه‌ها و معافیت‌ها و امتیازات نظام وظیفه که البته شامل شرکت کنندگان و دریافت کنندگان نشان‌ها و مدال‌های این قبیل نمایشگاه ها نمی‌شود و همچنین برخی مطالب مطرح شده نظیر پذیرش و دعوت برگزیدگان این نمایشگاه‌ها از سوی شرکت‌ها و دانشگاه‌های خارجی، شماری از جوانان و خانواده‌ها را به صرافت انداخته که به جای شرکت در رقابت نفس گیر کنکور بخت خود را در عرصه خلاقیت و نوآوری امتحان کنند.

سکوت و بی‌تفاوتی برخی مراکز و نهادهای علمی مسئول نیز شرایطی را فراهم کرد تا بازاریابان و نمایندگان این نمایشگاه‌ها در کشور که بعضا از شرکت کنندگان دوره‌های قبلی این نمایشگاه‌ها هستند، تبلیغات وسیعی را در سطح جوانان و مبتکران و مخترعان کشور درباره مزایا و دستاورد‌های شرکت در چنین نمایشگاه‌هایی که - صد البته ماهیت علمی و رقابتی ندارند - و مستلزم هزینه‌های سنگینی است صورت دهند.

دکتر علیرضا اللهیاری، مدیر کل امور ارتباطات واحدهای فن‌آوری وزارت علوم و دبیر هشتمین جشنواره جوان خوارزمی در گفت‌وگو با خبرنگار «علمی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: این قبیل نمایشگاه‌ها فن‌بازارهایی برای عرضه اختراعات و طرح‌های ابتکاری هستند که در آن غرفه‌هایی با پرداخت هزینه‌های مربوطه به شرکت‌کنندگان واگذار می‌شود و در پایان نمایشگاه هم به شرکت‌کنندگان مدال‌ها و گواهی‌ شرکت(سرتیفیکیت) داده می‌شود که بدیهی است چنین نشان‌هایی فاقد ارزش علمی است.

وی خاطرنشان کرد: این که مثلا 50 نفر از ایران به نمایشگاهی می‌روند و 49 نفر مدال می‌گیرند خود نشان‌دهنده عدم ارزش علمی این نمایشگاه‌ها و ارزیابی نشدن طرح‌های ارائه شده است در حالی که در جشنواره‌ها و رقابت‌های علمی معتبر داخلی مثل جشنواره خوارزمی و جوان خوارزمی و رازی و نمونه‌های مشابه خارجی از بین صدها طرح ارائه شده تنها تعداد معدودی به عنوان طرح برتر معرفی می‌شوند.

وی افزود: روی طرحها، ایده‌ها و اختراعات ارائه شده هیچ گونه ارزیابی علمی صورت نمی‌گیرد و تنها به بهانه تشویق شرکت کنندگان این نشانهای افتخار ارائه می‌شوند.

وی در گفت‌و‌گو با ایسنا با اشاره به جنبه تبلیغاتی این محافل خاطر نشان کرد: برگزاری این نمایشگاهها درآمد ارزی زیادی برای کشورهای برگزار کننده و شهرداری آنها نظیر سوئیس دارد، نظیر آنچه در مورد نمایشگاههای بین المللی ایران با حضور شرکت‌های خارجی شاهدیم.

دکتر اللهیاری با اشاره به تفاوت فاحش شرکت در این نمایشگاهها با شرکت در جشنواره‌ها و مسابقات علمی، گفت: در مسابقات علمی مباحث علمی مطرح بوده و داوریهای علمی نتایج حقیقی به دنبال دارد و اگر این طرحها در جشنواره های علمی کشور نظیر خوارزمی ارائه و تایید شده باشند، علمی بودن آنها تایید می‌شود.

وی با اشاره به مشکلات موجود در ثبت اختراعات اظهار کرد: سیستم ثبت اختراعات کشور اعلامی است و این مشکل باید به صورت قانونی برطرف شود تا طرحهای به صورت علمی داوری شوند.

دبیر جشنواره جوان خوارزمی در پایان خاطر نشان کرد: رسانه‌های کشور باید از بزرگ‌نمایی این قبیل نمایشگاه‌ها خودداری کرده و با رعایت رسالت خبری خود از صحت اخبار منتشره اطمینان حاصل کرده و سپس آن را درج کنند.

عباس بیات، عضو هیات مدیره یکی از موسسات فعال در زمینه اعزام مخترعان ایرانی به نمایشگاه‌های خارجی اختراعات و ابتکارات که سال گذشته سرپرستی تیم مخترعان کشورمان در سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی اختراعات و ابتکارات ژنو را بر عهده داشته با اشاره به موضع وزارت علوم در قبال این نمایشگاه که آن را از لحاظ علمی تایید نمی‌کند به ایسنا گفت: با توجه به این که این نمایشگاه زیر نظر شهرداری فدرال ژنو که مرجعی غیر علمی است برگزار می‌شود و همچنین شفاف نبودن نحوه داوری آن شبهاتی درباره اعتبار این نمایشگاه مطرح است و شورای هدایت استعدادهای درخشان وزارت علوم نیز مدال‌های آن را تایید نمی‌کند.

وی با بیان این که در جایگاه نمایشگاه ژنو به عنوان فن‌بازاری که بسیاری از صاحبان صنایع از آن بازدید کرده و زمینه مناسبی برای فروش طرح‌ها در آن وجود دارد، تردیدی نیست اظهار داشت: با این حال نباید این نمایشگاه که برخی طرح‌های ارائه شده در آن حتی در داخل کشور تایید نشده را به عنوان جایگاهی علمی مطرح کرده و در مخترعان انتظارات بیش از حد ایجاد کنیم و وزارت علوم را برای تایید مدال‌های آن تحت فشار بگذاریم ولی در مقابل از وزارت علوم انتظار می‌رود در قبال چنین نمایشگاه‌هایی موضع شفافی اتخاذ کند تا وضعیت موجود باعث سرخوردگی مخترعان جوانی که با صرف هزینه‌های سنگین در این نمایشگاه‌ها شرکت می‌کنند، نشود.

بیات با اشاره به این که در حال حاضر از یک سو تحلیل‌های بسیارمنفی و از سویی بزرگنمایی‌های افراطی از قبیل عباراتی چون یک رویداد بزرگ تاریخی، برترین و معتبرترین نمایشگاه اختراعات جهان و ... درباره نمایشگاه ژنو وجود دارد بر ضرورت اقدام جدی وزارت علوم در پایان ‌بخشیدن به این فضا و ایجاد نگرشی شفاف و واقع‌بینانه نسبت به این قبیل نمایشگاه‌های خارجی اختراعات تاکید کرد




002 ::: پنج شنبه 86/3/17::: ساعت 7:37 عصر

>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 21


بازدید دیروز: 4


کل بازدید :164713
 
 >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
 
>>فهرست موضوعی یادداشت ها<<<
 
 
>>لوگوی دوستان<<
 
>>موسیقی وبلاگ<<
 
>>اشتراک در خبرنامه<<