سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و فرمود : ] آنجا که گفتن باید خاموشى نشاید ، و آنجا که ندانند ، به که خاموش مانند . [نهج البلاغه]

تقدیم به ایرانیان طرفدار محبت و دوستی

رییس انجمن دیابت ایران گفت: یکی از پایه‌های اساسی و مهم در درمان بیماری دیابت “تغذیه صحیح” و استفاده از مواد غذایی بصورت منظم و تقسیم شده است.

دکتر “اسداله رجب”، روز شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار گروه علمی ایرنا افزود: کنترل و درمان بیماری دیابت بدون توجه به تغذیه صحیح امکان پذیر نیست.

وی با بیان اینکه تغذیه صحیح صرفا به معنای عدم مصرف قند و شکر، برنج، سیب زمینی و مواد نشاسته‌ای نیست، افزود: بدن انسانها قبل از هر چیز نیاز به گلوکز دارد تا انرژی مورد نیاز او تامین شود ولی این نیاز بدن بایستی به نحو صحیح و با استفاده از مواد غذایی مختلف تامین شود.

دکتر رجب تصریح کرد:تا پیش از کشف انسولین در سال ‪ ،۱۹۲۲‬تغذیه بیمار مبتلا به دیابت “گرسنگی” بود زیرا هر ماده غذایی مورد استفاده حاوی مقداری قند است و افراد از خوردن منع می‌شدند.

وی اظهار داشت: منظور از تغذیه صحیح در بیمار مبتلا به دیابت به معنای رژیم‌های غذایی سخت نیست بلکه منظور ما از عبارت “تغذیه صحیح” ترک عادت‌های نادرست غذایی است.

رییس انجمن دیابت ایران افزود: در واقع بیمار بایستی با آموزش درست عادت‌های غذایی مضر و نادرستی که منجر به ایجاد بیماری در او شده را تغیر دهد.

دکتر رجب تصریح کرد: بیمار باید بداند مواد حاوی قند را بصورت حساب شده و تقسیم شده در طی روز مصرف کند و با رعایت یک نظم در رساندن مواد غذایی به بدن، با مشکلی مواجه نشود.

دکتر رجب با بیان اینکه “گلوکز” مهمترین ماده تامین‌کننده انرژی در بدن است، افزود: چنانچه بیمار بطور کامل از مصرف مواد قندی منع شود و این ماده مهم را مصرف نکند مجبور می‌شود برای جبران این کمبود به چربیها، پروتئین‌ها و گوشتها روی بی‌آورد که مصرف اینگونه مواد هم منجر به بروز بیماری‌های قلبی و عروقی خواهد شد.

دکتر رجب هم چنین با بیان اینکه آموزش یکی از اصول مهم در درمان دیابت است، افزود:بیمار بایستی با شرکت در جلسات آموزشی و کسب آموزش‌های لازم، این نکته مهم را بیاموزد که چگونه با دیابت خود زندگی کند.

وی تصریح کرد: تغذیه سنتی ایرانی با توجه به اینکه شامل مصرف مواد غذایی همچون میوه، سبزی، نان و…، به علت اینکه حاوی مقدار زیادی فیبر هستند بهترین شیوه غذایی است که منجر به کنترل بیماری دیابت می‌شود.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از نکات قابل توجه در خصوص تغذیه صحیح در بیماران مبتلا به دیابت این است که بیمار از ساعت ‪ ۸‬شب به بعد از غذاهای پخته شده کمتر استفاده کند.

دکتر رجب یادآور شد: در ایران برای نخستین بار اصول تغذیه صحیح در بیماری دیابت توسط مهندس “فاطمه طالقانی” بنیانگذاری شد.




002 ::: جمعه 86/3/25::: ساعت 6:27 عصر

>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 7


بازدید دیروز: 4


کل بازدید :164699
 
 >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
 
>>فهرست موضوعی یادداشت ها<<<
 
 
>>لوگوی دوستان<<
 
>>موسیقی وبلاگ<<
 
>>اشتراک در خبرنامه<<