سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خلق را با قدرت خود، بی هیچ سابقه ای بیافرید و آنان را مطابق خواست خود ایجاد نمود . سپس آنان را در راه اراده اش پیشبرد و در راه دوستی اش برانگیخت . [امام سجّاد علیه السلام ـ در دعایش در ستایش خداوند، عزّوجلّ ـ]

تقدیم به ایرانیان طرفدار محبت و دوستی

بنزین همچنان به عنوان کلافی سردرگم میان دو وزارتخانه کشور و نفت دولت نهم، این بار منتظر تاریخی دقیق برای اعمال سهمیه‌‏بندی در کشور است.

به گزارش ایلنا، در حالی که یکم خرداد ماه سال جاری تاریخ اصلی برای سهمیه‌‏بندی از سوی دولت و مجلس تعیین شده بود با تعویق این امر، زمان سهمیه‌‏بندی به 17خرداد موکول شده بود و از سوی دیگر وزیر کشور یک باره خبر از اعمال روش پلکانی سهمیه‌‏بندی بنزین داد؛ اما هنوز در مورد زمان دقیق آن اتفاق نظری در دولت صورت نگرفته است.

اعلام نظرهای مختلف از سوی مراجع دولتی در مورد مقوله مهمی همچون بنزین، به سردرگمی در کشور دامن زده است، چراکه مردم هر روز با خبر جدیدی مواجه هستند.

با وضعیت فعلی بهتر به نظر می‌‏رسد که اگر مجلس و دولت نمی‌‏توانند مساله بنزین را حل کنند طبق اصل 59 قانون اساسی، این مساله را به همه پرسی بگذارند تا خود مردم در مورد آن تصمیم گیری کنند که در این صورت هر تصمیمی که اتخاذ شود دارای پایگاه مردمی خواهد بود ؛چه آن که این ایده چندی پیش از سوی برخی مجلسیان نیز مطرح شد.
براساس این گزارش، علت تعویق سهمیه‌‏بندی در اول خردادماه نهایی نشدن توزیع کارت‌‏های سوخت اعلام شده بود.

در حال حاضر به گفته سخنگوی کارت هوشمند سوخت، بالغ بر هفت میلیون کارت هوشمند سوخت توزیع شده و حدود 800 هزار کارت نیز همچنان درپست و ناجا باقی مانده است.

همچنین، براساس اعلام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌‏های نفتی، از فردا- شنبه 19 خرداد جاری- بنزین صرفا با کارت سوخت تحویل خواهد شد و کارت‌‏های یدک در جایگاه‌‏ها جمع آوری می‌‏شود.

طبق اعلام این زیر مجموعه وزارت نفت، صاحبان خودرو که فاقد کارت هوشمند برای دریافت سوخت هستند می‌‏توانند از کارت دیگران استفاده نمایند که این اقدام مغایرات با اهداف تعریف شده در پروژه کارت هوشمند است و سهمیه‌‏بندی بنزین را نیز زیر سوال خواهد برد.

بنزین که مصرف فزاینده آن در کنار کمبود قابل توجه تولید داخلی این فرآورده، ایران را به واردکننده بزرگ بنزین تبدیل کرده، به نظر می‌‏رسد تا سال‌‏ها همچون کلافی سردرگم و معضلی بزرگ باقی خواهد ماند.

براساس این گزارش، با رشد شدید تقاضا در کشور، حتی با توسعه و ترویج استفاده از CNG، در پایان سال 1388، مصرف بنزین به رقمی بالغ بر 90 میلیون لیتر در روز خواهد رسید که حتی در صورت تامین 5 میلیارد دلار اعتبار سالانه لازم برای خرید آن، ظرفیت اسکله‌‏ها و خطوط لوله انتقال فرآورده از جنوب و شمال پاسخگوی این میزان واردات نخواهد بود.

با مرور مصوبات و لوایح تصمیم‌‏گیری‌‏های یک سال و نیم گذشته در مورد بنزین، فقط آن را آش شله قلمکاری می‌‏بینیم که افزایش قیمت، دو نرخی شدن، سهمیه‌‏بندی، واردات و غیره بر آن تمهید شده است.

در این میان عدم پایداری دولت در اتخاذ تصمیمی مناسب برای مسئله بنزین برخی نماینگان مجلس شورای اسلامی را نیز معترض کرده است، به گونه‌‏ای که عضو هیات رییسه کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس با انتقاد از عدم تحقق وعده دولت برای اجرای سهمیه‌‏بندی بنزین از خردادماه، گفت: دولت به دلیل عدم اعلام قیمت دوم بنزین و میزان سهمیه‌‏بندی تا امروز مرتکب تخلف شده است.

هادی حق شناس، نماینده بندر انزلی، درگفت وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص اظهارات وزیرکشور مبنی بر سهمیه‌‏بندی پلکانی بنزین، گفت: اگر دولت به جای این‌‏گونه رفتارها لایحه فوریتی برای تعیین قیمت تک نرخی بنزین به مجلس می‌‏آورد، بهتر بود.

وی، تصریح کرد: متاسفانه با نوع رفتار دولت چندین ماه است که مردم بلاتکلیف هستند و احساس نگرانی می‌‏کنند.
این نماینده مجلس، با بیان این‌‏که دولت طبق قانون بودجه موظف به اجرای سهمیه‌‏بندی از اول خردادماه بود، گفت: متاسفانه دولت خودش علی‌‏راس عمل می‌‏کند و توجهی به مصوبات مجلس ندارد.

هم چنین،حمیدرضا حاجی بابایی، نماینده همدان درگفت و گو با خبرنگار ایلنا، در خصوص اظهارات وزیرکشور برای اجرای سهمیه‌‏بندی بنزین به صورت پلکانی، تصریح کرد: اظهارات پورمحمدی اظهارات جدید و متفاوت با صحبت‌‏های قبلی خود در مجلس است.

وی، ادامه داد: طبق قانون، دولت باید براساس مصوبه مجلس از اول خردادماه بنزین را به صورت سهمیه‌‏بندی با کارت هوشمند و با قیمت 100 تومان عرضه می‌‏کرد، با توجه به این‌‏که دولت اعلام کرد مشکلاتی را در نصب دستگاه‌‏ها، دادن کارت هوشمند سوخت و غیره داشته، از مجلس فرصت خواست تا اجرای سهمیه‌‏بندی تا 17 خردادماه به تعویق بیفتد.

وی، با بیان این‌‏که بنا به درخواست دولت، مجلس از مصوبه خود تا تاریخ 17 خردادماه کوتاه آمد، تصریح کرد: در روز یکشنبه هیات رییسه مجلس در جلسه‌‏ای موضوع اجرای پلکانی سهمیه‌‏بندی و اینکه آیا این تصمیم جدید دولت با مصوبه مجلس تطابق دارد یا خیر را بررسی می کند.

با وضعیت فعلی بهتر به نظر می‌‏رسد که اگر مجلس و دولت نمی‌‏توانند مسئله بنزین را حل کنند طبق اصل 59 قانون اساسی، این مساله را به همه پرسی بگذارند تا خودم در مورد آن تصمیم گیری کنند که در این صورت هر تصمیمی که اتخاذ شود دارای پایگاه مردمی خواهد بود؛ چه آن که این ایده چندی پیش از سوی برخی مجلسیان نیز مطرح شد.




002 ::: چهارشنبه 86/4/6::: ساعت 9:59 عصر

>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 5


بازدید دیروز: 4


کل بازدید :164697
 
 >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
 
>>فهرست موضوعی یادداشت ها<<<
 
 
>>لوگوی دوستان<<
 
>>موسیقی وبلاگ<<
 
>>اشتراک در خبرنامه<<